PAÜ’nün Projeleri TÜBİTAK Desteği Aldı
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından uygulanan TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı ile TÜBİTAK 4005 Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı, 2019/1 Çağrısı sonuçları açıklandı. Pamukkale Üniversitesi (PAÜ)’den toplamda beş proje desteklenmeye layık görüldü.
TÜBİTAK tarafından, bilginin toplum ile buluşturulması ve yaygınlaştırılması, bilginin mümkün olduğunca görselleştirilerek, etkileşimli uygulamalarla anlaşılır bir biçimde kazandırılması amacıyla hazırlanan TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı’nın 2019/1 çağrısında, üniversiteler ile birlikte farklı kamu kurumlarından toplam 92 proje destek almaya hak kazandı. Pamukkale Üniversitesi öğretim üyeleri; Prof. Dr. Asuman Duatepe Paksu, Prof. Dr. Süleyman İnan, Doç. Dr. Serkan Bertan ve Doç. Dr. Barış Semiz’in projeleri, TÜBİTAK 4004 Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları Destekleme Programı, 2019/1 Çağrısı kapsamında desteklenmeye hak kazanan projeler arasında yer aldı.
Öğretmenlere ve akademisyenlere, kendi branşlarına ve genel olarak öğretmenlik mesleğine özgü yenilikçi yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerin etkileşimli olarak kazandırılmasını hedefleyen; TÜBİTAK 4005 Yenilikçi Eğitim Uygulamaları Destekleme Programı’nın 2019/1 Çağrı Döneminde ise toplamda 25 proje destek almaya hak kazandı. PAÜ Öğretim Üyesi Doç. Dr. Necla Köksal’ın yürütücüsü olduğu ‘Öğretim Programları ile Bütünleştirilmiş Drama Temelli Düşünme Becerileri Eğitimi’ projesi desteklenmeye layık görülen projeler arasında yer aldı.
‘Her Yer Matematik Projesi’ ile 7.Sınıf öğrencileri, Matematiği Okul Dışında da Öğrenecek
Eğitim Fakültesi Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Asuman Duatepe Paksu’nun yürütücüsü olduğu ‘Her Yer Matematik’ isimli projesi ile desteklenmeye hak kazanan projelerden biri oldu. Projesi hakkında Prof. Dr. Paksu şunları söyledi: ‘Her Yer Matematik’ isimli projenin çıkış noktası Millî Eğitim Bakanlığının ‘2023 Vizyonu’ çerçevesindeki ‘Okul Dışı Öğrenme Ortamları’ projesi ve UNESCO’nun 2020 yılı için belirlediği ‘Matematik Her Yerde’ temasıdır. Bu iki proje hayatın her yerinde olan matematiğin yalnızca okul duvarları içinde değil okul dışında da öğrenilebileceği düşüncesinde birleşmektedir. Bu çıkış noktasından hareketle “Her Yer Matematik” projesinin amacı 7. sınıfa geçen öğrencilerin okul dışı ortamlardaki matematiği fark etmelerini sağlayarak, matematik öğrenmeye yönelik meraklarını uyandırmak, araştırma, sorgulama ve öğrenme isteklerini tetiklemektir. Katılımcı öğrencilerle PAÜ ve Merkezefendi kütüphaneleri, halı-kilim atölyesi, park ve mesire alanı gibi okul dışı ortamlarda matematik öğrenme etkinlikleri gerçekleştireceğiz. Etkinlik sürecinde öğrencilerin Denizli’nin yöresel özelliklerini ve bitki örtüsünü tanıması, şehrin kütüphanelerinde vakit geçirmesi, bir yandan da bu ortamlarda yer alan matematiği fark etmesi ve öğrenmesi sağlanacaktır. Proje uygulamasında destekleri için Pamukkale Üniversitesi Rektörlüğü, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanlığı, Pamukkale Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Denizli Milli Eğitim Müdürlüğü, Merkezefendi Belediyesi Kütüphanesi Müdürlüğüne projede ekibi adına teşekkür ederiz. Etkinlik tarihi Koronavirüs (Covid 19) salgınıyla ilgili alınan tedbirler ve düzenlemelerle ilgili takvime uygun olarak belirlenecek. Etkinlik takvimi ve etkinliğe başvuru şekli gibi konuları oluşturulacak proje web sayfası, Pamukkale Üniversitesi, PAÜ Eğitim Fakültesi, Denizli İl Milli Eğitim Müdürlüğü web sayfaları ve sosyal medya hesaplarından duyuracağız.”
‘KÜBİY Projesi’ ile Geleceğin Bilim İnsanları Bilimle Tanışacak
Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Süleyman İnan’ın yürütücüsü olduğu ‘Küçük Bilim İnsanları Yetişiyor Projesi (KÜBİY), Bilime Yöneliş ve Kariyer Farkındalığı Programı’ desteklenen projeler arasında yer aldı. Prof. Dr. İnan, desteklenmeye hak kazanan projenin amacı ve içeriği hakkında şunları kaydetti: “Hedef kitlesi 7. sınıf öğrencileri olan proje ile projeye katılan öğrencilerin, erken yaşta bilime yönelmeleri ve bunu yaparken hangi bilim alanlarında kariyer geliştirebileceğini fark etmelerini sağlamalarını hedefliyoruz. Projenin amacı, bilimi, yalnızca fen-tıp-mühendislik alanlarıyla sınırlamayıp sosyal-beşeri bilimleri, sanatı da dâhil ederek bütüncül bakmaya yönelmektir. Erken yaşta, her bir dalın bilimi olabileceğini göstermek, bilimsel düşünce becerilerini desteklemek ve bu yönde beliren yeteneklerin yönlendirmesini yapmak programın temel izleğini oluşturuyor. Ayrıca uygulama içeren atölyelerle proje ekibinin son gün bir araya geleceği geniş değerlendirme toplantısında her öğrencinin bilime yönelim ve kariyer gelişimi ile ilgili bir profili çıkartılacak. KÜBİY projesinin ilk somut yararı, toplum birimi olan ailelerin çocuklarıyla ilgili gelecek ve kariyer yönelimlerinde, özellikle bilimin (ve/ya sanatın) hangi dalına yönelebileceğine ilişkin erken dönemde fark edebilme ihtiyacını karşılamasıdır. Bu projenin özgün işlerinden biri de, programa uygun psikolojik gözlem ve değerlendirmelerle hem çocuk hem de aileler için raporlama yapmasıdır. Her etkinliğe bizzat katılan psikolojik danışman, kişisel notlar biriktirir, amaçlı görüşmeler yapar ve her bir eğitmenin formlarını değerlendirir. Bütün bunlar, en sonda öğrenciye yüreklendirici ‘katılım belgesi; ebeveynlere de kariyer ve gelecek eğilimi hakkında ipuçları veren ‘aile mektupları’ olarak bildirimleşir”.
Doğal ve Kültürel Mirasımız, Gelecek Kuşaklara Öğretmenleri Aracılığı ile Aktarılacak
Turizm Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Serkan Bertan’ın yürütücüsü olduğu “Doğal ve Kültürel Mirasının Aktarılması” projesi, TÜBİTAK tarafından desteklenmeye layık görülen projeler arasında yer aldı. Sınıf öğretmenlerine yönelik olarak hazırlanan projede bireylerin, bu değerlere olan sevgi ve aidiyet hislerini güçlendirmek, gençlerin doğal ve kültürel mirasa sahip çıkmalarını sağlamak hedeflenirken; Projenin hedef kitlesi ve yapılacak çalışmalar ile ilgili olarak Doç. Dr. Bertan şunları ifade etti. “Öğrencilerin merak duygularını, araştırma, sorgulama ve öğrenme isteklerini tetiklemede ana rolü, sınıf öğretmenleri oluşturuyor. Özellikle, köy okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerine bu proje kapsamında doğal ve kültürel mirasın önemi uygulamalı olarak anlatılacak. Böylelikle projenin hedef kitlesini oluşturan öğretmenler, gelecek kuşaklara doğal ve kültürel mirası daha anlaşılır, somut verilerle ve yaparak-yaşayarak öğrenme fırsatı sunacak. Proje kapsamında gerçekleştirilecek saha çalışmasında; doğal ve kültürel miras kapsamında Pamukkale, Karahayıt, Hierapolis, Laodikya, Tripolis, Buldan, Akhan Kervansarayı, Atatürk ve Etnografya Müzesi, Kaklık Mağarası ve Güney Şelalesi’ne uygulama gezileri düzenlenecek. Ayrıca öğretmenlerimizin aktif olarak rol alacağı yöresel yemek yapımı ve geleneksel el sanatları atölye çalışmaları katılımcılara verilecek eğitimler arasında yer alacak. Bu vesileyle, projeyi destekleyen başta Rektörümüz Prof. Dr. Hüseyin Bağ olmak üzere Üniversitemiz Yönetimine çok teşekkür ederim.”
Öğretmenler, Yer Bilimlerini Yerinde ve Daha Yakından Tanıyacak
Mühendislik Fakültesi Jeoloji Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Barış Semiz’in yürütücüsü olduğu ‘Çürüksu (Denizli) Havzasında yer Bilimleri Eğitimi-4’ projesi, TÜBİTAK tarafından desteklenen projeler arasında yer aldı. Yürütücüsü olduğu proje hakkında Doç. Dr. Semiz şunları dile getirdi: “Çürüksu (Denizli) havzasındaki özellikle Pamukkale ve Kula Jeoparkı ile yakın çevresindeki jeolojik ve doğal kaynakları eğitim amacıyla kullanacağız. Proje ile okullarda görev yapan sınıf, sosyal bilgiler, fen bilgisi ve coğrafya öğretmenlerinin yer bilimlerine olan ilgilerini arttırmayı ve bu yolla, katılımcıların yer bilimleri eğitiminde kazanacakları deneyimleri kendi öğrencileri ve çevrelerinde ulaşacakları tüm insanlara yaymalarını sağlamayı amaçlıyoruz. Bu kapsamda yapılacak çalışmalar sonucunda öğretmenlerimizin donanımları arttırılacak, derslerini daha kaliteli sunabilmeleri için, görsel veriler ve altyapı oluşturulacaktır. Derslerde anlatılan kayaçları arazide ve laboratuvarda görsel ve uygulamalı olarak görebilecekler, topladıkları mineral ve kayaç örnekleriyle kendi okulları için kalıcı materyaller koleksiyonları hazırlayabileceklerdir.”
Öğretmenlerin Kendi Öğretim Programlarıyla Düşünme Becerilerinin Bütünleştirilmesi Sağlanacak
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Necla Köksal, yürütücüsü olduğu ‘Öğretim Programları ile Bütünleştirilmiş Drama Temelli Düşünme Becerileri Eğitimi’ projesi hakkında şunları söyledi: “Bu proje ile eleştirel düşünme becerisine yönelik alanına özgü bütünleştirilmiş öğrenme ortamları tasarlama, problem çözme ve karar verme düşünme becerisine yönelik alanına özgü bütünleştirilmiş öğrenme ortamları tasarlama, bütünleştirilmiş programın öğrencinin anlamlı öğrenmesindeki önemini fark etme gibi konuları amaçladık. Projenin hedef kitlesi Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda görev yapan 30 branş öğretmenidir. Öğrencilerde anlamlı ve bütüncül öğrenmenin gerçekleşmesi için farklı branşlardaki öğretmenlerle işbirliği yapmaya uygun olduğu için ortaokul branş öğretmenleri belirlenmiştir. Proje, 6 – 11 Temmuz 2020 tarihlerinde Denizli’de gerçekleştirilecek. Proje kapsamında düşünme becerileri eğitimi drama yoluyla etkileşimli olarak verilecek ve öğretmenlerin kendi öğretim programlarıyla düşünme becerilerinin bütünleştirilmesi sağlanacak. Drama, kuramsal paylaşım ve ders tasarlama etkinliklerinin birlikte yürütülmesiyle projenin teori/uygulama dengesi gözetilmiş olacak. Bu uygulamalar sonunda öğretmenlerin düşünme becerilerini kendi öğretim süreçlerinde yenilikçi yaklaşımlarla öğrencilerine kazandırmalarını bekliyoruz. Aynı zamanda projeye katılan öğretmenlerin bu kazanımlarını kendi öğrencilerinin öğrenme süreçlerine yansıtmalarını sağlaması, öğrencilerde ilgi ve merak uyandırarak olumlu tutum geliştirmelerine katkı sağlayacaktır. Düşünme becerileri geliştirilerek anlamlı ve kalıcı öğrenen, sorgulayan, girişimci ve üreten bireyler yetiştirilebilir ve bu yolla toplumsal gelişim desteklenebilir.”
Rektör BAĞ: “Öğretim üyelerimiz tarafından yürütülmekte olan projelerin ulusal ve uluslararası alanda takdir görmesi tüm Üniversitemizi mutlu etmektedir”
Konu ile ilgili açıklamalarda bulunan Rektör Prof. Dr. Hüseyin Bağ, bilimin gelişmesi ve gelecek kuşakların bilimle tanışmasına vesile olacak projelere imza atan öğretim üyeleri ve projelerde yer alan çalışma ekibini başarılarından dolayı tebrik etti. Rektör Prof. Dr. Bağ açıklamasında şunları ifade etti: “Öğretim üyelerimiz tarafından yürütülmekte olan projelerin ulusal ve uluslararası alanda takdir görmesi tüm Üniversitemizi mutlu etmektedir. Elde edilen bu başarılar aynı zamanda gerek Üniversite Yönetimi olarak bizleri gerekse farklı bilim dallarında araştırma faaliyetlerini yürüten akademisyenlerimiz için bir motivasyon olmaktadır. Bu vesileyle, TÜBİTAK 4004 ve 4005 desteklerini almaya hak kazanan öğretim üyelerimizi başarılarından dolayı tebrik ediyor, Ülkemizde bilimin gelişmesi, gelecek nesillerin bilimle tanışması ve kültürel mirasımızın geleceğe taşınarak yaşatılmasına vesile olacak projelere imza atan tüm akademisyenlerimiz ile projelerinde yer alan ekiplerine çalışmalarında başarılar diliyorum”.